in

Megmentheti-e a belsőégésű motor jövőjét a szintetikus üzemanyag?

Az olyan autógyártók, mint a BMW vagy a Porsche, a szintetikus üzemanyagok lehetőségét vizsgálják annak érdekében, hogy a belső égésű motorokat életben tartsák a szigorúbb kibocsátási előírások ellenére. 

Azonban az Engineering Explained műsorvezetője, Jason Fenske szkeptikus az új üzemanyag -technológiával szemben.

Míg a benzint és a dízelt a természetben előforduló kőolajkészletekből finomítják, a szintetikus üzemanyagokat úgy állítják elő, hogy különböző molekulákat egyesítenek egy olyan anyaggá, amely úgy működik, mint egy hagyományos fosszilis tüzelőanyag a belsőégésű motorban.

Fenske megjegyezte, hogy ez a folyamat szén-dioxid-semleges, mivel a legtöbb szintetikus üzemanyag egyik összetevője a légkörből kivont szén. 

Tehát a szintetikus tüzelőanyag elégetése továbbra is szén-dioxid-kibocsátást eredményezhet, elméletileg a szén-dioxid visszanyerésével eltörlik azokat a több üzemanyag-termelés érdekében. Ráadásul a fosszilis tüzelőanyagokkal ellentétben elegendő szintetikus üzemanyagot gyártani, hogy az ne fogyjon ki a készletekből.

Amellett, hogy a benzines autókat nem vonja ki a forgalomból, a szintetikus üzemanyagnak egyik fő előnye is van – az energiasűrűség. Fenske szerint nem felel meg a benzinnek az energia sűrűségéhez, de sokkal jobb, mint a hidrogén vagy a jelenlegi elektromos autókban használt lítium-ion akkumulátorok.

Fenske szerint azonban a szintetikus üzemanyagot megújuló energia felhasználásával kell előállítani, hogy tisztább legyen a ökológiai lábnyoma, mint a benzinnek. 

Ez nem igaz az elektromos autókra, amelyek még akkor is nagyon kis szén-dioxid-kibocsátásúak, ha a nem jó ökológiai lábnyommal rendelkező elektromos hálózatról töltik őket.

Az elektromos autó feltöltése szintén meglehetősen egyszerű folyamat, míg a szintetikus üzemanyag előállítása, szállítása, majd égése a belsőégésű motorban sokkal több lépést tesz lehetővé, ami eredendően kevésbé hatékony.

Következésképpen a szintetikus üzemanyagba fordított energia kevesebb része jut el a kerekekig – mondta Fenske néhány friss tanulmányra hivatkozva. 

A szintetikus üzemanyagok nagyobb energiasűrűsége alkalmassá teheti őket a légi közlekedésre vagy a tengeri alkalmazásokra, de még ez is nagyon drága lenne, fejezte be Fenske.

Ezek a kihívások nem tántorították el az autógyártókat a szintetikus üzemanyagokkal való kísérletezéstől. 

A Porsche versenyautókban teszteli, és támogatja a chilei kísérleti üzemet. Tavaly a BMW befektetett a Prometheus Fuels-be, azt állítva, hogy a startup szintetikus üzemanyagot tud értékesíteni a benzinhez hasonló áron.

Szingapúr 122000 paneles úszó napelem farmot épített

A Kínai napenergia végre versenybe száll a szén-erőművekkel