in ,

Az új energiatakarékos F1-es motorszabályok szabaddá teszik az utat a Porsche és az Audi számára a száguldó cirkuszban

A Forma-1 végre jóváhagyta a 2026-ra vonatkozó új motorszabályzatát, ami megnyitja az utat az olyan „új” gyártók előtt, mint az Audi és a Porsche, akik a közeljövőben beléphetnek az F1-be.

A Porsche sajnos nem sikerült bevásárolnia magát a Red Bull F1-es csapatába, de az Audi körül már felreppentek a hírek, amiket meg is erősítettek, hogy közös csapatot indítanak a Sauber F1-es istállóval.

A VW-csoport mindkét márkája az új szabályok véglegesítésétől tette függővé lehetséges belépését az F1-ben.

Az FIA közleményében elmondta, hogy az F1 általános stratégiájához kapcsolódó négy „kulcspillér” alapján új sport-, technikai és pénzügyi szabályokat hagytak jóvá 2026-ra.

  • A látványosság fenntartása – a 2026-os erőforrás a jelenlegi konstrukciókhoz hasonló teljesítményű lesz, nagy teljesítményű, nagy fordulatszámú V6-os belsőégésű motorokat használva, és a jobb versenyezhetőség érdekében elkerülve a túlzott teljesítménybeli különbségeket.
  • Környezeti fenntarthatóság – a 2026-os Power Unit az elektromos energia felhasználását 50%-ra növeli, és 100%-ban fenntartható üzemanyagot használ.
  • Pénzügyi fenntarthatóság – A Power Unitokra vonatkozó pénzügyi szabályozás csökkenteni fogja a versenyzők összköltségeit, miközben megmarad a Forma-1 alapját képező élvonalbeli technológiai bemutató.
  • Vonzó az új Power Unit-gyártók számára – A szabályok célja, hogy lehetővé és vonzóvá tegyék az újonnan érkezők számára, hogy versenyképes szinten csatlakozzanak a sportághoz.

Az FIA részletes leírása megerősíti, hogy az F1-es motoroknak „teljesen fenntartható” üzemanyaggal kell működniük, ami azt jelenti, hogy 2026-tól kezdve „a Forma-1-es autók kipufogójából nem kerül fosszilis szén a légkörbe”.

A belsőégésű motorokba áramló üzemanyag mennyiségét nem a tömeg vagy a térfogat, hanem az energia fogja korlátozni és a motor alsó felének fejlesztését is korlátozni fogják.

A gyártóknak nagyobb szabadságuk lesz a motor felső felének fejlesztésére, azzal a céllal, hogy az égési rendszert az új üzemanyagokra optimalizálják.

Az új gyártók a bevezetett erőforrás költségplafonjában is engedményt kapnak

Ezt a plafont 2023-25-ös szezonra 95 millió dollárban állapították meg, majd az új motorszabályok 2026-os bevezetésétől kezdve 130 millió dollárra emelik.

A 2026-ban csatlakozó új gyártók azonban a 2023-as és 2024-es évekre további 10 millió dollárt, a 2025-ös évekre pedig 5 millió dollárt költhetnek el.

Ez a kilátás nem volt népszerű a jelenlegi gyártók körében, akik úgy érezték, hogy az MGU-H (a turbófeltöltő egy lényegesen továbbfejlesztett alkatrésze) eltörlése már önmagában is elég jelentős engedmény.

A motor belső részeinek, például a dugattyúknak a méreteit mostantól szigorúbban meg kell határozni, mint korábban, és az olyan kiegészítő alkatrészeknek, mint a kipufogók, amelyeket a jelenlegi motorokon gyakran cserélnek, az egyes motorok teljes élettartamát ki kell tartaniuk.

A versenyzőknek szezononként három belső égésű motort és kipufogót, valamint két energiatárolót használhatnak fel – de az új szabályok első évében minden elemből egy továbbit engedélyeznek.

A világ legnagyobb környezetvédelmi létesítménye 5 millió tonna szén-dioxidot szívhat el a legkörből évente

Az Alpine szerint a motorsport jövője a hidrogén-hajtásban van, legalább is az Alpenglow koncepciója ezt sugallja