Magyarország néhány évvel ezelőtt évente közel 100 ezer kerékpárt adtak el. Friss adat sajnos nincs, de az interneten gombamód terjednek a kerékpár webáruházak, így vélhetően ez a szám nem csökkent számottevően.
Magyarországon ismét virágzásnak indult a kerékpáros kultúra, de van hova fejlődnünk. Cikkünkben néhány várost veszünk sorra, hol a biciklisek átvették a hatalmat.
Amszterdam. Ebben a városban már tíz évvel ezelőtt is többen bicikliztek egy nap, mint ahányan autóba ültek. Magyarán szólva az emberek többsége a kerékpárt választotta az autó helyett. Az EuroBike közlése szerint 2005 és 2007 között naponta 0,87-szer szálltak kétkerekűre és csak 0,84-szer gépkocsiba a városban közlekedők.
A Benelux-államokban más városokban is hasonló a helyzet. Brüsszelben például már 2010 előtt létezett bicikli bérlés, és a kerékpárokat a metrón is lehet szállítani, minden probléma nélkül. Ez irányban Magyarországon még csak a kezdeti lépéseket tették meg, ha egyáltalán nem a visszafejlődés jeleit tapasztalhatjuk.
De nemcsak Európában vannak pozitív példák. Chile fővárosában Santiago de Chilében például a várostervezésnél a fenntarthatósági szempontok élveznek elsőbbséget. Ennek köszönhetően a kerékpárutak is előbbre valóak az autóutaknál.
A kerékpárbarát várostervezés ugyanakkor nem csak annyit jelent, hogy bicikliutakat építünk. Gondoskodni kell a megfelelő infrastruktúráról (pl. biciklitárolók), át kell gondolni a közlekedésszervezést is. A kerékpár barát város nem annyira pénz kérdés, mintsem inkább szemléletváltás kérdése.